Let me be your Hero, Baby

Te midden van het zand en de karkassen staan vijf meisjes. Zij noemen zichzelf Lone Ranger Girl, Rock Slide Girl, Red Torpedo Girl, Swamp Thing Girl en Hot Spot Girl. Wie van hen gaat de wereld redden? Geïnspireerd door de heldin Antigone in de klassieker van Sophocles proberen ze zich staande te houden in de wereld van nu. Maar wie is de vijand en hoe ver willen ze gaan voor een echte heldendaad?

Concept Birgit Welink & Lisanne van Aert | Tekst Lisanne van Aert | Spel Merel Severs, Annica Muller, Henke Tuinstra, Maxime Vandommele & Birgit Welink | Begeleiding Martine Manten | Foto Baldwin Henderson | M.d.a. Ine te Rietstap & Luana Soro 

 

De afstudeervoorstelling Welink en van Aert werd spoedig opgepikt en geprogrammeerd door  o.a. Theater Kikker, Festival Tweetakt, (voorprogramma) Visavis Almere en OutNow! Festival in Bremen (D).

Pers

‘The OUTNOW! – Festival opened with concentrated femininity and a courageous ‘Fuck you!’ against the male gaze. A prelude that left questions.’ – Arne Schüttler – Bron

Privacy Preference Center

X
  • PEEP PERFORMANCE

    PEEP PERFORMANCE 

    ‘1 rotating platform, 3 strong performers, 30 private toilet cabins 

    A RAVELUTION – EXPANDING LIBERATION.

    PEEP PERFORMANCE  is the sacred place where peepshow meets performance.’ 

     

    PEEP PERFORMANCE is het nieuwe werk van Muller en tevens haar regiedebuut. De maker brengt tantra, peepshow en performance samen in dit experimentele werk. 

     

    PEEP PERFORMANCE is geen voorstelling maar een movement, een platform waar vrouwelijke performers uitgenodigd worden om het intieme onderzoek – met zichzelf en elkaar – aan te gaan te tonen. Het concept ontwikkelt zich mee met de tijd en is in constante interactie met de hedendaagse tendens. 

     

    ‘ Sexualtiy is within every moment; within and without you.’  

     

    PEEP PERFORMANCE  is hardcore en sensitief, underground en kosmisch, bevrijdend en smorend, naakt en mysterieus, genadeloos en kwetsbaar; een circulaire rave van creatie en destructie. Aanschouw de schoonheid van banaliteit en de banaliteit van  schoonheid. Als intieme getuige ben je onlosmakelijk onderdeel van deze eenheid.

     

     ‘ There’s nothing that’s not sacred. ’

     

    Performers Merel Severs, Milou van Duijnhoven & Leila van Wetten | Concept/regie Annica Muller | Muziek Robert Dender & Harold Koopman | Kostuum Saskiarocks (Grow) | Coaching Martine Manten | Zakelijke begeleiding Tamara Roos | Producent Hollandse Luchten

    PEEP PERFORMANCE

    BE WELCOME..

    Bekijk agenda
  • Yogi Anni

    ‘Get enlightened ASAP..!’

    Step into the world of self-realisation, great promises and new age drama-content. 

    ‘Get ready, because we’re gonna reveal a lot of mystery’s, misunderstandings and I’m about to share some huge secrets with you guys..’

    Muller’s new performance reveals today’s challenges and offers handy ancient tools.  

    Yogi Anni is a tragicomedy about an American yoga-vlogger who gets trapped in her search for salvation in a ripped up world. Based on personal engagement and inspired by yoga lectures, vlogs, tutorials and TEDtalks. Yogi Anni is edgy entertainment with real content. 

    ‘Today it’s all about the core! 

    The core of yoga, the core of life and the core of suffering.’

    Muller: ‘The narrative of Yogi Anni includes my personal story and my experience as a yoga teacher. I use my engagement as my fuel; my relation with dualism, consumentism, depression, destructive behavior and what it means to be alive in this place of time.  For this special project, I did several interviews with inspiring women – about their existential journey’s in seeking for salvation. Different stories with a common ground of depression, eating disorders and addiction. Their darkest hours and biggest revelations are intertwined in Yogi Anni.’  

    Credits Annica Muller, Concept & Performer | Loek de Bakker, Final Director | Martine Manten, Coach | Anke Vromen, dramaturgy| Kees Roorda, Text Coach  | Marijn Brussaard, Music & Sounddesign | Merijn Versnel, Scenography | Lotte Oosterbroek, Production | Saskia van der Klei, Costume | Benno Barends, Light & Design | Ruud Janssen, Tess Janssen, Image. 

    Afgelopen zomer heeft Yogi Anni staan stralen op theaterfestival De Parade, Boulevard Festival en Amsterdam Fringe. 40 voorstellingen zijn opgevoerd en 2528 bezoekers stonden oog in oog met yogi Anni.  


    Muller werd met Yogi Anni genomineerd voor de BNG Bank Prijs en als kers op de taart ontving ze de Fringe Award. Wat betekend dat Yogi Anni op tournee gaat en maart/april te zien is in het theater. 

    Bekijk agenda

    Juryrapport BNG Bank Prijs

    ‘In psychedelisch lycrakostuum en met yogamat onder de arm vuurt theatermaker Annica Muller in onvervalst Amerikaans-Engels het publiek aan met sappig internetyogajargon. ‘Yogi Anni’ ontsluit de wereld van de mindful Instagram fitgirls vol humor en zelfspot. In deze uitgesproken solo lijkt theatermaker Annica Muller het publiek op afstand te houden, maar langzaamaan komen er meer barstjes in het kunstmatige internetpersonage. 

    Muller neemt de kijker mee in haar verslaving en de psychische problemen die schuilgaan achter het gepolijste voorkomen van Yogi Anni. Hiermee doet ze een poging het publiek te leren hoe ze zich staande moet houden in een wereld die in brand staat. De krachten en de valkuilen van yoga worden blootgelegd en ook hier ligt verslaving op de loer. 

    Een zeer knappe prestatie hoe Muller gevoelige en persoonlijke verhalen onderbrengt in een energieke festivalvoorstelling.’

    Juryrapport Fringe Award

    ‘Annica Muller overtuigt van begin tot eind met een slimme, meeslepende show. De jury is onder de indruk van haar sublieme kwaliteiten als performer en verhalenverteller.

    De voorstelling begint enigszins overdreven positief en zet het publiek slim op het verkeerde been. Al snel verschijnen er kleine scheurtjes in het glanzende oppervlak, die het publiek naar een donkere en persoonlijke bekentenis leiden. De intelligente evenwichtsoefening tussen oprechtheid en ironie, zet het publiek op het puntje van hun stoel.

    Muller slaagt erin een verhaal te vertellen dat zowel maatschappelijk als diep persoonlijk is. Yogi Anni is een energieke, intrigerende voorstelling over een zoektocht naar genezing, eindigend met een pleidooi om beter voor onszelf en de wereld te zorgen – waarbij je ook blijft zitten met de vraag: zijn we opnieuw in dezelfde val gelopen?’

    Pers

    ‘Annica Muller is een volmaakte Yoga Barbie op De Parade in Utrecht. De theatermaker maakt smeuïge, volvette satire over de Instagramgenieke yogawereld.

    Na dat energieke begin schakelt Muller plotseling hard van satire naar ernst. De muziek stopt, het discolicht gaat uit, Muller stapt uit haar psychedelische yogapakje en toont zich kwetsbaar in haar ondergoed.’ – Herien Wensink, Bron

    ‘Annica zocht redding in yoga, maar haar trauma’s haalden haar in; Ik zat in een vicieuze cirkel van mezelf belonen met drugs en alcohol, om mezelf vervolgens weer te straffen met zware yoga-oefeningen.’  Djanlissa Pringles, Bron

    Annica Muller, die met Yogi Anni venijnig en geestig commentaar geeft op de zelfverwezenlijkingsindustrie. Haar Yogi Anni is vol van idealisme, het vinden van geluk en de zoektocht naar je eigen ik. Maar laat het maar aan een theatermaker als Annica Muller (30) over om zulke verleidelijke thema’s in een mistroostige vorm te gieten. 

    Mede dankzij haar Engels met dik Amerikaans accent vormt alles wat ze zegt over zingeving en spiritualiteit onontwarbaar dikke slierten zelfhulptaal. Yogi Anni is ook een voorstelling over de maskerade van holle terminologie, waarachter de zoekende mens zich verschuilt.’ – Ron Rijghard, Bron

    Net als in haar vorige solo Burning Butterfly toont Muller zich een boeiende, vormvaste performer, die zich met afwisselend open en indringend spel vol tot haar publiek richt.’ Sander Jansen, Bron

  • Commercials voor een Beter Leven

    Commercials voor een Beter Leven is een festival voorstelling over het zoet verlangen het geluk te kunnen consumeren. Ondergedompeld in overvloed verdoven de performers tegen de soms pijnlijke realiteit. De gulzigheid neemt toe waardoor waarheid de leegte en banaliteit en dierlijke van de mens steeds zichtbaarder wordt.   

     

    Regie Nina Sondagh | Regie-assistentie Serina Rosdorff | Dramaturgie Petra Eikelenboom | Spel Tine Cartuyvels, Peter Hendrikx, Annica Muller, Barnaby Luke Savage & Mathieu Wijdeven Scenografie & licht Vasilis Apostolatos | co-productie met Theater op de Markt | M.d.a Het Amsterdam Fonds voor de Kunsten, Rabarber en Stad Hasselt (BE)

     

    In de zomer van 2015 was Commercials voor een Beter Leven te zien op theaterfestival de Parade en in 2016 op Theater op de Markt (BE).

  • Selling Out

    Het Stedelijk Museum Amsterdam heeft in 2015 een groot overzicht van de Duits/Engelse kunstenaar Tino Sehgal gepresenteerd. De tentoonstelling ontvouwden zich in 2015 in 12 delen, gedurende 12 maanden. Het live werk van deze radicale kunstenaar was 365 dagen lang, van opening tot sluiting te zien. 

    Opgebouwd als een opeenvolgende serie werd in de tentoonstelling steeds een andere ‘situatie’ uit het oeuvre van Sehgal gepresenteerd, in steeds afwisselenden zalen van de vaste collectie-opstelling.

    Bij Sehgal is het kunstwerk een live ontmoeting tussen kunstwerk en publiek. Sehgal maakt geen objecten, maar creëert ‘situaties’ in het museum, waarbij dansers en figuranten specifieke handelingen uitvoeren en soms de bezoeker aanspreken. Deze ontmoetingen bieden de bezoeker een volstrekt unieke ervaring van het levende kunstwerk.

     

    In 2015 was Annica Muller als performer onderdeel van de cast Selling Out (2002); een doorlopende ‘situatie’.

    Pers

    ‘De ‘situaties’ van Tino Sehgal hebben altijd iets weg van een samenzwering. Het gebrek aan bordjes brengt zelfs de doorgewinterde liefhebber in war en ook de suppoosten zitten in het complot. Er flitst een vrouw voorbij de ingang van de zaal. Met twee snelle danspassen ontdoet ze zich van haar jas en overhemd.’ – Jacco – Bron

  • Let me be your Hero, Baby

    Te midden van het zand en de karkassen staan vijf meisjes. Zij noemen zichzelf Lone Ranger Girl, Rock Slide Girl, Red Torpedo Girl, Swamp Thing Girl en Hot Spot Girl. Wie van hen gaat de wereld redden? Geïnspireerd door de heldin Antigone in de klassieker van Sophocles proberen ze zich staande te houden in de wereld van nu. Maar wie is de vijand en hoe ver willen ze gaan voor een echte heldendaad?

    Concept Birgit Welink & Lisanne van Aert | Tekst Lisanne van Aert | Spel Merel Severs, Annica Muller, Henke Tuinstra, Maxime Vandommele & Birgit Welink | Begeleiding Martine Manten | Foto Baldwin Henderson | M.d.a. Ine te Rietstap & Luana Soro 

     

    De afstudeervoorstelling Welink en van Aert werd spoedig opgepikt en geprogrammeerd door  o.a. Theater Kikker, Festival Tweetakt, (voorprogramma) Visavis Almere en OutNow! Festival in Bremen (D).

    Pers

    ‘The OUTNOW! – Festival opened with concentrated femininity and a courageous ‘Fuck you!’ against the male gaze. A prelude that left questions.’ – Arne Schüttler – Bron

  • ENFANTS TERRIBLES

    De blik van het kind in een (on)volwassen wereld. 

    Tezamen waren Muller & Savage benaderd door Frascati theater voor de Frascati Issue ENFANTS TERRIBLES. In deze editie van Frascati Issues nemen 90 kinderen vijf dagen lang Frascati over. In een wereld die met de dag groter, complexer en dreigender wordt, stellen we deze week het perspectief van het kind centraal. In voorstellingen, performances en een heuse rechtszaak houden ze het publiek een spiegel voor en tonen ze hun blik op de wereld. Geen kindervoorstellingen dus, maar voorstellingen mét kinderen, vóór volwassenen. Omdat het hoognodig is het leven vanuit een nieuw perspectief te bezien. Omdat zij het misschien wel beter weten.

     

    Met Frascati Issues worden brandende maatschappelijke kwesties onder de loep genomen. Via voorstellingen, performances, debat en alles daar tussenin bieden we een andere blik op de wereld van vandaag. Iedere editie met een andere focus en een nieuw perspectief. 

    Met Milo Rau (CH/BE), Alexandra Broeder, Mara van Vlijmen, Vincent Rietveld (De Warme Winkel), Britt Hatzius (UK), Nicole Beutler, Emke Idema, Thomas Dudkiewicz, Barnaby Savage & Annica Muller 

    Referentie

    Frascati  

    Pers

    ‘Kinderen nemen theater Frascati over.’ – Parool Bron

  • Chasing Summer

    Je kent ze uit de bladen, van de televisie of misschien van de keer dat je stiekem door een Boeketreeks bladerde. Deze zomer kun je niet om ze heen: Chase Blackmore en Summer Love Goodwin zijn trending topic. Deze kinderen van rivaliserende families uit een universum dat erg op het onze lijkt, nemen je in Chasing Summer mee op een wilde tocht door de onherbergzaamheid van het bestaan. Maar wat Chase en Summer niet weten is dat hun de liefde de catharsis is die alles in hun bestaan en hun wereld zal veranderen.

    Muller & Savage bevragen door middel van het universum van Chasing Summer de realiteit waarin wij ons bevinden, wat leidt tot een eigenzinnige en ludieke provocatie. 

    Concept, tekst & spel  Annica Muller & Barnaby Luke Savage | Spel Milan Boele van Hensbroek, Tine Cartuyvels & Tessa Friedrich | Techniek Floris Vermis | Geluid Marijn Brussaard | Scenografie Eva Arends | Begeleiding Casper Vanderputte | scène fotografie Bas de Brouwer | M.d.a. Jibbe Willems, Nicolette van der Wal, Alex Mooren, Sarah Stuyling de Lange en American Apparel

     

    Chasing Summer starte schrijfproces op de De Wallen van Amsterdam bij PEER Paper Platform, daar brachten zij de tekstonderzoek uit in de vorm van een magazine. Vervolgens hebben Muller & Savage tijdens Fraslab met het materiaal een vertaalslag naar spel gemaakt en toonde het vooronderzoek van Chasing Summer in Frascati theater. Referentie Frascati 

    Muller & Savage Chasing Summer hebben doorontwikkeld tot een festival voorstelling en stonden – met Boele van Hensbroek en Friedrich – op het Theaterfestival Boulevard.

  • Chasing Summer Part2

    Muller & Savage reizen samen, gedreven door een gezamenlijk verlangen; naar verlichting en uiteindelijk verlossing. Een verstilde bombastische roadtrip langs symbolen en iconen van popcultuur en filosofie van west naar oost.

    De makers hebben zich laten inspireren door Plato’s gedachtegoed en ‘de allegorie van de grot’; waarin de mens alleen in staat is om de schaduw van de realiteit te ervaren en niet de werkelijkheid zelf. 

    Chasing Summer Part2 is een performatieve voorstelling over de zoektocht naar verlossing in een doolhof van verschillende realiteiten.

    Concept & spel Annica Muller & Barnaby Savage | Eindregie Hannah de Meyer | M.d.a Likeminds & Theater Vrijburcht

    Pers

    ‘Het bord boven de ingang van het tentje van Just Another Prophecy belooft iets suikerzoets of een parodie daarop. Die verwachting komt niet uit. Actrice Annica Muller en mimespeler Barnaby Savage mikken wat hoger met hun mix van porno, filosofie, kunst en edelkitsch in Chasing Summer Part 2. De term bombastisch is zeker op zijn plaats.’ – Mieske van Eck

  • Voor wie is niets onmogelijk

    Voor wie is niets onmogelijk is ervaringstheater in een totaal andere vorm. Je zit op het speelveld, wordt medeplichtig gemaakt en volledig het ontwrichtende verhaal ingezogen. Onvermijdelijk.

    Vier acteurs vormen een gezin: een vader, een moeder, een zoon en een dochter. Ze zijn aan elkaar overgeleverd door afhankelijkheid, verlangen en wanhoop. Maar wat doet jouw perceptie als toeschouwer op dit drama met de werkelijkheid? In dit komische familiedrama ging Hanna samen met het publiek op zoek naar een gemeenschappelijk verhaal.

    Tekst Simon Weeda | Regie Hanna van Mourik Broekman | Dramaturgie Emke Idema | Spel Eva Meijering, Annica Muller, Tobias Nierop, Roland Haufe | Audiovisueel ontwerp Breg Horemans | productie Nadin Topal

     

    Muller vertolkte de rol van dochter in Voor is niets onmogelijk

    Muller en Nierop werkte beide mee aan het voortraject, waarin van Mourik Broekman haar werkmethodes en thematiek onderzocht en ontleedden in samenspel met het publiek.

    Pers

    ‘De vier personages worden mooi aards vertolkt door Roland Haufe, Eva Meijering, Annica Muller en Tobias Nierop. Samen vormen ze een prachtig disfunctioneel gezin, en tonen ze dat onvoorwaardelijke liefde misschien universeel is, maar door iedereen op een andere manier wordt uitgelegd’. Sander Janssen – Bron

  • Colossus

    Anno 3616, 1604 jaar na Apocalypso, een doordeweekse donderdagavond bij de familie Onderling. Mijnheer Onderling praat gepassioneerd over zijn nieuwste theatervoorstelling, mevrouw Onderling vindt dat allemaal maar tijdverlies waar geen speltbrood mee op de plank komt en hevig puberende zoon en tienerdochter Onderling zitten elkaar zoals gewoonlijk stevig in de haren. Niets nieuws onder de stervende zon van Terra Infirma. Tot plots de postbode aanbelt met een uitnodiging  voor mijnheer Onderling om te solliciteren op het ministerie van wederopbouw…

    Tekst & regie Stef Lernous | Spel Tine Van den Wyngaert, Kirsten Pieters, Chiel van Berkel, Linda Lugtenborg, Darya Gantura, Dominique Van Malder, Eva Schram, Steve Geerts, Louis van der Waal, Annica Muller, Femke Platteau, Lobke Leirens, Michèle Even & Sander Geudens | Muziek Kreng, Jorunn Bauweraerts & Wim De Busser | Regie-assistentie Maja Westerveld | Kostuum Margerita Sanders, Amber De Saeger, Carmen Schabracq, Elisabeth Michiels, Nathalie Aerts & Rosa Schützendorf | Decorontwerp Sven Van Kuijk & Stef Lernous| Decorteam Fabian Luyten, Freek Van den Bergh, Lies Van Loock, Luc Derkinderen, Lunia Gigase | Techniek An De Hondt, Ann Van Genechten, Milan Van Doren & ploeg Cultuurcentrum Mechelen | Productieleiding Nathalie Tabury | Productieteam Alessandra Soetarto, Chanel Selleslach, Gudrun Ghesquière, Lennerd Carrein, Lien De Trogh, Myrthe Douma & Rita De Grandi |Standby barok-connaisseur par excellence Karel Vanhaesebrouck | Zakelijke leiding Nick Kaldunski

     

    Een coproductie van Abattoir Fermé, NONA en Cultuurcentrum Mechelen.

    Eind 2014 liep Muller stage bij Abattoir Fermé en speelde in de voorstelling Colossus en vertolkte daarin o.a. de rol van Dolly Onderling, dochter van het hoofdpersonage meneer Onderling. In 2017 is de Colossus, met vrijwel de complete originele cast in reprise getreden in NONA (BE).

    Pers

    Het marathonspektakel van Abattoir Fermé, NONA en Cultuurcentrum werd geselecteerd door het theaterfestival als een van de beste theaterproducties van het afgelopen seizoen. 

    De jury: ‘Colossus is het pretpark des leven dat zichzelf majestueus onderuit haalt met de teloorgang van het individu en de maatschappij tot gevolg. Hoe ernstig die moraal van het verhaal ook is, de passie en het plezier maken dit tot een feestelijk vieren van een hedendaagse tragedie. De voorstelling mag zich met recht en reden de happening van het jaar noemen.

    ★★★★★ ‘Zo ver als in het barokke eindejaarspektakel Colossus durfde Abattoir Fermé nog nooit gaan. Zien is geloven… Zelden de magie én de machinerie van het theater zo overrompelend ervaren als hier.’ – Cobra 

    ★★★★ ‘Kolossaal toneel … Je ogen zoeken rust na het vier uur durende bombardement van bonte en tot op de millimeter uitgekiende ‘Stef Lernous-beelden’ waarin – in Colossus meer dan ooit – de bonte waanzin een glijmiddel is om schurende tragiek te tonen … Een carnavalesk theaterfeest met een aangrijpend sober en tegelijkertijd angstaanjagend profetisch einde.’ – Knack

  • Brave New World 2018

    welcome to brave new world 2018. today i’m gonna talk about the internet, drugs and television. it will be so much fun. there will be many colors, shapes and sounds that you will hear, see and feel. i am waiting for you. please come to me. i am so lonely. i am all alone out here on the internet and i am really scared. please come to me. i will show you many beautiful things. things you have seen before many times. and things you have never seen before. sounds you have heard before many times. and sounds you have never heard before. come and join me. love me. love me. would you do anything for me? do you love me? love me. love me.  

     

    Disclaimer: This show is not sponsored. All of the opinions you hear are our own, unbiased views of the world we live in.

     

    Director Annett Jarewski | Performers Bodine Sutorius, Annica Muller, Femke Arnouts, Emma Linssen & Sinem Kavus

    Scenographer Hannah Baudouin | Lighting Designer Grischa Runge | Sound Designer George Dhauw | Producer Sanne Olijerhoek | Technician Thomas Lloyd | Production/Director’s Assistant Sofie Boiten

     

    Referentie

    AHK

  • The Zone

    The Zone is an installation that researches the idea of an authentic experience in nature, and tries to create a space to reflect on this. Everything in this space in intentionally fake. The plants are made of plastic, the gravel is made of rubber and you can hear the bird songs from from the internet through the speakers.

    We automatically associate nature with serenity, authenticity and calmness. It’s not for nothing that you can hear bird songs accompanying the massage chair on airports, and the ‘relaxation zones’ are always decorated with trees and grass carpets. Here, only the idea of nature is often enough. But what does ‘real’ nature still mean if we settle for a simulation? And isn’t it ironic that we seek for something genuine in artificial plants in a world where there is less and less nature to find?

    Concept, design & sound Marijn Brussaard | Performers Barnaby Savage, Annica Muller & Hidde Aans-Verkade

     

    The Zone is an ongoing project, and was part of a two-week residency at Het Huis Utrecht.

     

    Referentie

    The Zone  

  • Shalky

    In een hoogbouwflat wijk waar de tijd stilstaat, is de 28-jarige Marokkaan Shalky zijn autosleutels kwijtgeraakt. Met behulp van zijn vrienden gaat hij naar de sleutels op zoek, maar verzeilt hierbij algauw in het alledaagse ritme van de wijk en geeft ons zo een inkijk in deze kleine wereld.

    Regisseur Lance Hossein Tangestani | Scenario Douwe Nagelmaker | Producenten Rik Aarts, Hester Breunissen & Roderik Dekker | Cast Ilias Addab, Mamoun Elyounoussi, Frieda Barnhard, Annica Muller & Yorke Mulder-Bhangoo

     

    Muller vertolkt de rol van Mela. De stoere jonge vrouw Mela, is onderdeel van de hechte vriendengroep maar wordt opgezadeld met de fouten van het hoofdpersonage Shalky. 

    Bekijk Shalky

  • Yogi Anni & Megh Collab

    ‘Yogi Anni & Meghany joined forces in a life changing collaboration; Get inspired and join them on the path of Enlightenment. It’s our mission to empower you, so can live up to your full potential!

    Fun videos full of ancient knowledge, modern wisdom, handy tools, lifestyle and intimate sharing of our personal experiences.’

     

    Bouman en Muller hebben een gedeelde fascinatie voor vloggers en influencers en in samenwerking maakten zij Yogi Anni & Megh Collab. In tijden van de eerste quarantaine ontwikkelden de actrices een personage-onderzoek, dat leidde tot een korte serie afleveringen met diverse sketches; waarin de makers zichzelf, elkaar en de maatschappij op de hak nemen.

     

  • Omega

    Als Ralf ‘s nachts de stad doorkruist, bemoeit hij zich zo min mogelijk met de escorts die hij rondrijdt. Maar wanneer de onvoorspelbare Kelly bij hem instapt, kost het Ralf steeds meer moeite om zijn afstand te bewaren.

     

    Regie & scenario Mustafa Duygulu Productie NEW AMS Film Company | Cast Dragan Bakema & Annica Muller

    Bekijk Omega  

  • Nova Nurture

    In de Broedplaats komt Annica onderzoek doen in het kader van een gepland drieluik van performatieve installaties: Peep Performance, Meet & Be en Nova Nurture. Elke installatie wordt een ervaring, die in dienst staat van zelfrealisatie – geïnspireerd op de tantra- en yogafilosofie.

    De afgelopen weken werkte Annica aan het derde deel: Nova Nurture: een geleide meditatie die samenvalt met een sounddesign en de ruimte. Nova Nurture is een beleving; een warme stem neemt je geleidelijk mee in een vertelling; een innerlijke reis, die leidt naar je ware Zelf. De essentie van bewustzijn in de puurste vorm: Zelf.

    Concept Annica Muller i.s.m. Marijn Brussaard (sounddesign) en Leila van Wetten (schrijfbegeleiding).

     

    Referentie 

    festivalcement

  • Allemaal Mensen

    Marcus Azzini brengt Allemaal Mensen naar de theaters in Nederland. Samen met een grote groep podiumkunstenaars vanuit diverse disciplines maakt hij de schouwburg tot een ontmoetingsplaats. Allemaal Mensen beweegt mee met de actualiteit van de dag. Een tijd waarin diegene die het hardst schreeuwt, de meeste aandacht krijgt. Waarin nuance en context lijken te ontbreken. Een tijd waarin mensen worden gereduceerd tot één enkele opvatting. En voor je het weet zit je in een hokje, met een label op je hoofd.

    Allemaal Mensen is een flirt met de grenzen van het theatergenre. Een voorstelling over hokjes en labels. En hoeveel meer daarachter zit.

    Allemaal Mensen werd door de Wijkjury uitgeroepen tot ‘voorstelling van het jaar’ in 2019. We sloten de prachtige tournee van Allemaal Mensen af in een uitverkocht Koninklijk Theater Carré.

     

    Met & door Marcus Azzini, Eva Bartels, Ludwig Bindervoet, Joy Delima, Milou van Duijnhoven, Kendrick Etmon, Rabbi Jallo, Minne Koole, Gery Mendes, Tarik Moree, Annica Muller, Rick Paul van Mulligen, Florian Myjer, Casper Nusselder, Tim Olivier Somer & Niek Vanoosterweyck | Vormgeving Ruben Wijnstok | Dramaturgie Madelon Kooijman | regie-assistent Emilie Pos & Jan Julius Wintermans | lichtontwerp Wiel Coopmans | Kostuumatelier Femke van Neerven & Elysanne Schuurman | Marketing Evelien ter Ellen, Andrea Lentink & Marloes Pronk | Beeld Sanne Peper

    Pers

    ‘De WijkJury koos voor Allemaal Mensen van Toneelgroep Oostpool waarin vrolijk en ernstig hokjes worden afgebroken. Regisseur Marcus Azzini maakt met een grote groep podiumkunstenaars het theater tot een ontmoetingsplaats… ‘Allemaal Mensen is haar favoriete voorstelling voor het Nederlands Theater Festival.’ Bron 

    ‘Een gouden formule’ – Rosalie Fleuren – – Theaterkrant ★★★★ Bron 

    ‘Potentiële hit’ – Ron Rijghard – – NRC ★★★★ Bron 

    Een feelgood aan zwaktes en onzekerheden van de mens’ – Trouw ★★★★★

    Allemaal mensen laat zich nog het best omschrijven als een uit de hand gelopen eindejaarsproductie van de toneelschool, maar dan tot in de puntjes voorbereid. Met verrassend veel scènes over heftige, zware onderwerpen die niet ontaarden in belerend, of al te politiek correct theater.’ – Hein janssen –  Bron 

    ‘Oostpool is kwetsbaar, puur en een beetje bloot’ – Sterre Volders – Bron

  • Dronken Deliriumdagen (die in de volksmond ook wel kerstmis wordt genoemd)

    Het is kerstmis 2020. Eva en haar vriendin Laura geven een etentje voor Eva’s zusjes Loes en Anouk. Gezellig. Alhoewel, de afgelopen jaren eindigde het bijna altijd in ruzie, of op z’n minst gedoe. Typisch is dat, dat al je voornemens om dit jaar wat beter op je woorden te letten, oude frustraties thuis te laten en na het tweede glaasje glühwein vriendelijk te bedanken en een Spa’tje te nemen, als sneeuw voor de zon kunnen verdwijnen. En je zodra je weer thuiskomt, je toch allemaal weer verandert in die puber van 13, inclusief giftige rolpatronen en onderhuids oud zeer. Maar na wat er dit jaar gebeurd is met Maarten moeten ze wel, vinden ze. Bovendien: het is kerst. 

    Dronken Deliriumdagen een crossover tussen een even pijnlijk als hilarisch familiedrama en een smeuïge sitcom. Festen meets Gilmore Girls. Bliksemsnel, brandend actueel en met een plottwist die aankomst als een christmascracker. 

    Regie Daan van Bendegem | Scenario Daan Windhorst | Spel Luca Bryssinck, Sharlee Daantje, Annica Muller & Henke Tuinstra

    Klik hier voor compagnie red yellow blue.

    Pers

    ‘Annica Muller speelt ijzersterk de rol van een millennial vol terechte maatschappelijke woede, gevoed door statistieken en instagram-quotes, die de verantwoordelijkheid van een globale maatschappelijke beweging op haar schouders voelt rusten. Ze is heerlijk fel in haar woede-uitbarstingen en laat tegelijkertijd mooi een onderliggende kwetsbaarheid zien.’ Theaterkrant Bron

  • COME UNITY

    Op zoek naar een nieuwe samenlevingsvorm, stapten  Eva, Abe, Nienke en Annica in een Volkswagenbus en bezochten verschillende  community’s met bijzondere levensvormen. Al tijdens dit proces van droom  naar daad zien ze de complexiteit van communicatie en verbinding tussen de  mensen, waardoor het idealisme van betrokkenen verandert in cynisme en  teleurstelling. 

    Hoe kunnen we delen: onze emoties, gedachten, idealen en omgeving? Hoe  verbinden we ons met elkaar en met onze omgeving en bouwen we een nieuw  liefdevol fundament voor ons samenzijn? 

    Come Unity! Een theatrale poging tot verbinding en zingeving, vol  hartverwarmende odes, krachtige manifesten, diepe hartenwensen en gevierde  angsten. Wij gaan op zoek naar onszelf, de ander en de wereld.

    Makers Eva Bartels | Abe Dijkman | Nienke van Hofslot | Marius Mensink | Annica Muller Eindregie Charli Chung | Dramaturgie Anke Vromen | Muziek Marius Mensink

    M.d.a. Peggy Kuiper | Saskia Rocks | Rosa van Wissen | Madelon Kooijman | John de Weerd | Job Reuten | Aram Haagsma | Ayla Baart | Jara Enkelaar | Miranda Prein | Joery de Winter | WIHH | Orkater | Bellevue | Frascati | De Parade.

    Pers

    ★★★★ ‘Een feest der herkenning aan flowerpowergekkigheid, met muziek, dans, plannen en paden die nergens toe leiden of doodlopen, maar die onder leiding van dit gloedvolle stelletje spelers onderwijl toch een hoop plezier opleveren.’ Volkskrant – Bron 

    ‘In theatervoorstelling ‘Come Unity’ stelt Collectief Poly Poly de vraag: ‘Hoe samen te leven?’ Die vraag is simpel, het antwoord niet. Een zoektocht naar een nieuwe vorm van samenleven, met een flinke dosis hoop.’ – Petra Platschorre – Human – Bron 

    ‘Hyperaltruïstische bonte avond…’ ‘Deze voorstelling heeft fijne jonge makers die met aanstekelijke energie spelen.’ – Sander janssens – Theaterkrant – Bron 

  • Burning Butterfly XL

    Burning Butterfly XL  is een extended solovoorstelling van Annica Muller over het nachtelijke leven in stripclub La Luna. Een eigentijdse en theatrale vertelling, die laveert tussen fictie en docu; gebaseerd op autobiografische verhalen en interviews met ex-collega’s uit de striptease branch. De schoonheid en de lelijkheid van het geromantiseerde, doch grillige nachtleven krijgen vorm. 

    In een hypnotiserend, gestileerd en voortdurend bewegingsidioom, stelt Muller haar lichaam op als spreekbuis van de stripclub. Vanaf een klein kistje brengt Muller de nachtwereld tot leven. Snelle schakels en extreme personages passeren de revue. De jonge, kwetsbare Butterfly raakt steeds dieper betrokken bij de verhalen en de grens tussen fictie en realiteit vervaagt gevaarlijk. De stralende Butterfly gaat op in haar eigen vlammen. Volg Butterfly op intieme wijze in een reeks spannende verhalen en onvergetelijke ontmoetingen.  Burning Butterfly XL werpt een humoristische en rauwe blik op seksualiteit, grenzen en macht.

    Concept & spel Annica Muller Eindregie Casper Vandeputte Artistieke begeleiding Liet Lenshoek Coproducent Likeminds Lichtontwerp & technische productie Rembrandt Pieplenbosch & Jasper Kayser M.d.a. Barnaby Savage, Marius Mensink & Saskia van der Klei duur 55 min

     

    In het kader van Likeminds Bedankt maakte Muller een versie van Burning Butterfly. In de zomer van 2019 stond Burning Butterly te vlammen op theaterfestivals o.a. de Parade Utrecht & Amsterdam, Boulevard theaterfestival, de wereld v.d. parade en het Stadsfestival Zwolle. Burning Butterfly telde een gemiddelde zaalbezetting van 87% met 3689 betalende bezoekers.

    Vervolgens ontwikkelde Muller Burning Butterfly XL speelde tijdens Tweetakt festival, Oostpool Weekend, De Makersdag / Spoormakersfestival en reeds op het Amsterdam Fringe Festival in de Peepshow palace / de Brakke Grond. 

    Burning Butterfly XL leent zich ook goed voor een double bill of als verrijkend onderdeel van een groter programma.

    Februari (2021) is Burning Butterfly XL wederom te zien in theaters.

    Bekijk agenda

    Pers

    De voorstelling ‘Burning Butterfly XL’ van Annica Muller ontving een eervolle vermelding van de jury – Amsterdam Fringe festival – Bron

    ‘Ik zie geen verschil tussen strippen in de club of in een museum’ – Herien Wensink – Volkskrant – Bron

    ‘Deze solo toont vooral de sterke techniek van Muller spel… Met schijnbaar minimale inzet – een verandering van houding, een andere mimiek, een flink aangezet accent – roept ze compleet andere personages op, waarvan meteen duidelijk is wat voor types het zijn. Door snel te schakelen bewaart ze, zonder een seconde van haar plek te komen, een spannende dynamiek, geen moment verliest ze de controle. Haar spel is zowel gevaarlijk als lichtzinnig, even duister als humoristisch.’  – Sander Janssen – Theaterkrant –  Bron

    ‘Hoe ik mezelf verloor in mijn werk als danseres bij een stripclub; Ik was gehecht geraakt aan het geld, mijn verhouding tot mannen was helemaal anders geworden en ik had nare karaktertrekjes gekregen die ik niet bij mezelf vond passen.’  – Djanlissa Pringels – Vice –  Bron

    ‘We volgden actrice en theatermaker Annica Muller een dag op de Parade, op de eerste speeldag van haar solovoorstelling ‘Burning Butterfly’. ‘Je komt op een punt dat je denkt: ik ben echt een ondernemer als artiest.’  – Petra Platschorre – Human –  Bron

    ‘Annica Muller heeft een bijzonder verhaal!.. Ze vertelt openhartig over alle donkere maar ook mooie kant van deze wereld, waarin ze steeds dieper werd meegezogen’. – Dede Vonk – De Makers podcast –  Bron

    ‘De performance gaat over de schoonheid en de lelijkheid van het nachtleven – en daarmee van het leven zelf’… ‘Net als bij theater is in de stripwereld de grens tussen fictie en realiteit diffuus’, zegt Muller’.  – Sander Janssens – Het Parool –   Bron